Voorbereidingen treffen voor Apple App Store release, deel 2

Gepubliceerd op Woensdag 27 november 2013 in mobile

Naast het daadwerkelijk ontwikkelen van een applicatie, komt er ook heel wat kijken bij het publiceren van een applicatie in de Apple App Store. In dit tweede deel gaan we verder in op welke informatie je nodig hebt voor een succesvolle release.

Voordat je een nieuwe applicatie kunt publiceren moet je beschikken over een Apple Developer account waarin een iOS Development program actief is.

Hoe je dit kunt aanvragen valt te lezen in deel 1.

Nieuwe applicatie publiceren

Het aanvragen van publicatie van een nieuwe applicatie kan via iTunes Connect

LET OP: Het invullen van alle gegevens in de iTunes Connect portal moet in één keer gebeuren (tot het moment dat je een applicatie binary kunt uploaden). Het is niet mogelijk om tussentijds op te slaan. Wanneer je tussentijds te lang wacht met invullen, verloopt je sessie en moet je opnieuw beginnen!

Het is dus verstandig om van te voren te zorgen dat je alle informatie verzameld en bij de hand hebt.

Bedrijfsnaam invullen

Invullen van bedrijfsnaam op Apple Store

De eerste stap in het proces is het invullen van de bedrijfsnaam, waaronder de applicatie zichtbaar wordt in de App Store.

LET OP: Bedenk hierbij goed dat je dit maar eenmalig kunt invullen. Het is hierna niet meer aan te passen.

De enige manier om een applicatie hierna onder een andere naam te publiceren, is door de applicatie uit de app store te verwijderen en onder een nieuw account te herpubliceren. Dit betekent dat bestaande gebruikers geen updates meer krijgen, en dat de applicatie volledig opnieuw door het goedkeuringsproces geloodst moet worden.

Promo teksten

Je krijgt de volgende drie mogelijkheden tot je beschikking om de applicatie in tekstuele zin te promoten. Het is dan ook belangrijk dat je over deze teksten goed nadenkt, om op deze manier zo goed mogelijk je product aan te prijzen en vindbaar te maken voor potentiële gebruikers.

Beschrijving

Voorbeeld beschrijving van een App Store applicatie

Voor een beschrijving van de applicatie zijn maximaal 4000 karakters beschikbaar. De beschrijving zal ook gebruikt worden voor zoektermen wanneer mensen via hun mobiele device in de App Store applicatie of via de website zoeken.

Zoekwoorden

Naast de beschrijving heb je ook de mogelijkheid om specifieke zoekwoorden op te geven. Ook deze worden heel specifiek gebruikt wanneer mensen proberen een applicatie te vinden.

Je hebt hier maximaal 100 karakters voor beschikbaar, dat is niet veel, dus bedenk goed wat de kernpunten van je applicatie zijn. Meerdere zoekwoorden kunnen van elkaar gescheiden worden met een komma.

Categorieën

Ook moet er een keuze worden gemaakt in welke hoofdcategorie de applicatie valt, eventueel kun je ook een tweede, secundaire categorie opgeven.

Een overzicht van de huidige beschikbare categorieën is hier te vinden

Promo beeldmateriaal

Icon


Bovenstaande plaatje is een voorbeeld van Apple's Podcast App

Voor plaatsing in de app store is een icon van de applicatie nodig. Dit formaat moet exact 1024 bij 1024 pixels zijn. Het is aan te bevelen om het PNG bestandsformaat te gebruiken.

Gebruik van afgeronde hoeken is niet toegestaan, vanwege het feit dat Apple dit zelf automatisch toepast in de App Store. Alpha transparency is wel toegestaan, maar kan tot lelijk resultaat leiden.

Screenshots

Ook moeten er screenshots worden aangeleverd, voor iedere categorie apparaat welke de applicatie ondersteunt. Dus wanneer de app zowel op de iPhone als de iPad komt te draaien moeten voor beiden platforms screenshots gemaakt worden.

Er is tenminste één screenshot per categorie nodig. Aan te raden is echter om vijf screenshots per categorie aan te leveren.

De screenshots moeten in de volgende formaten worden aangeleverd:

  • Voor iPhone 3,5” (iPhone <= 4) in één van de volgende groottes: 960x640, 960x600, 640x960 of 640x920
  • Voor iPhone 4” (iPhone 5) in één van de volgende groottes: 1136x640, 1136x600, 640x1136 of 640x1096
  • Voor iPad (wanneer van toepassing) in één van de volgende groottes: 1024x768, 1024x748, 768x1024, 768x1004, 2048x1536, 2048x1496, 1536x2048 of 1536x2008

Ondersteunend materiaal

Naast de promotionele informatie velden zijn er ook een aantal andere velden van ondersteunende aard. Deze zijn niet allemaal noodzakelijk, maar het valt zeker aan te raden om hier toch gebruik van te maken.

Rating

Er moet een keuze gemaakt worden in welke leeftijdscategorie de applicatie valt. Een overzicht van leeftijdscategorieën en criteria is hier te vinden.

Support URL

Een webpagina waar gebruikers naar toe kunnen gaan om feedback over de applicatie geven en eventuele ondersteuning bij problemen kunnen krijgen. Het is verplicht om deze URL op te geven.

Een simpele pagina met contact gegevens is voldoende.

Privacy Policy URL (optioneel)

Een webpagina waar in uitgelegd wordt hoe er met de (persoonlijke) gegevens van gebruikers omgegaan wordt. Dit is optioneel, maar wanneer er gebruik gemaakt wordt van persoonlijke identificerende informatie valt het sterk aan te raden om hier een privacy policy voor op te stellen.

Applicatie ter goedkeuring aanbieding

Wanneer je bovenstaande informatie verzameld hebt kun je dit opslaan en zal de status veranderen in "Waiting for upload", vanaf dat punt is het mogelijk om de binary van applicatie via XCode aan te bieden voor goedkeuring.

Na het uploaden zal de applicatie in de goedkeuringswachtrij worden geplaatst.

Hoe lang duurt het voordat mijn applicatie goedgekeurd wordt?

Het review proces van apple kan van enkele dagen tot enkele weken in beslag nemen. Afhankelijk van de drukte en de complexiteit van de applicatie.

Als Apple een hoop vragen heeft omtrent de implementatie en/of werking kan dit het traject een stuk langer maken. Bij vragen neemt Apple via e-mail en/of telefonisch contact op.

Average App Store Review Times screenshot

Op de website Average App Store Review Times kun je zien wat de huidige gemiddelde review tijden zijn voor applicatie submissies.

Bij een afkeuring (op technische grond), heb je de mogelijkheid om een dialoog met Apple te openen om zodoende de benodigde wijzigingen in applicatie door te voeren om toch tot een goedkeuring te komen.

Het is dus niet zo dat bij de eerste de beste afwijzing de applicatie geen kans van slagen heeft!

comments powered by Disqus

Sinds 2006 hebben onze services en producten al honderden mensen geholpen hun dagelijkse werkzaamheden te optimaliseren: